Gravidvecka 24

✼ Gravidvecka 24 (23+4)
Barnet: Barnet är ca 28 cm långt mellan huvud och fot och väger ca 565 gram i början av veckan och ca 665 gram i slutet av veckan. De vita blodkropparna har börjat bildas, de är till för att hjälpa barnet att bekämpa infektioner. Luftvägarna formas och lungorna fortsätter utvecklas. Balansorganet i innerörat har utvecklats. Skulle barnet födas nu finns det en liten chans att det skulle klara ett liv utanför livmodern, men oftast är lungorna inte tillräckligt utvecklade.
 
✼ Mamma: Du har kommit en bra bit in i graviditeten och många känner sig lugnare och gladare nu. Fortsätt röra på dig, det är bra både för dig och barnet. Vattengymnastik eller gravidyoga är populära akiviteter bland många gravida. Smörj gärna in magen och brösten med havandeskapsolja eller någon annan mjukgörande och behaglig lotion.
 
När du skrattar eller hostar kan du ibland läcka lite urin, det beror på att bäckenbottenmusklerna börjar tänjas ut. Gör knipövningar dagligen, de hjälper dig att hålla tätt både under graviditeten och efter och det ger ofta också ett skönare sexliv.
 
Det är vanligt att ha väldigt livliga drömmar under graviditeten. Många kvinnor tänker mycket på hur det kommer att bli som mammor, kanske funderar man över relationen till sin egen mamma och hur hon var under ens uppväxt. Tankar kring hur den egna parrelationen kommer att förändras av det stundande föräldraskapet är också vanligt.
 
✼ Mina tankar: Veckan har gått så otroligt fort. Vi spenderade den i husvagn i Falkenberg med svärmor. Det kändes i kroppen att jag inte sov i min egna säng, jag var väldigt stel och har haft ont i både rygg och höfter/ben. Men utöver det så har det varit ännu en bra vecka utan några större problem. Jag försöker vara ute och röra på mig även om det inte blir så mycket som jag vill just på grund utav fogarna. Men förhoppningsvis blir det bättre under sommaren när Henrik är med mig ute ☺ Nu börjar jag längta efter att få besöka min bm igen och börja mäta mage och lyssna på hjärtljud, jag väntar spänt på en tid därifrån! ♡
 
Graviditet nr 2 | |
#1 - - Caroline:

Åh så fin mage!! :D

#2 - - Emelie Andersson:

Åh så fin!

sv: Ja så typiskt, mer ser fram emot att se alla fina bilder och all er planering :)

Ja det stämmer :)

#3 - - Misstossequeen:

Åh vad mysigt 😍

Svar: Tack 😃 ja verkligen, ska bli så skönt 😃 Tack snälla 🌸

Det är så vi Med vill ha det, men vi kommer ha två bröllop ☺ ja de tre sakerna det jag med mest fram emot 😂😉

#4 - - Netti Starby:

Knipövningar gjorde jag en hel del under mina graviditeter och det tackar jag mig själv för :-D Kram

#5 - - CamillaEsi:

så spännande :D

#6 - - Misstossequeen:

Svar: Tack 😃 Än har jag inte lyckats få tummarna ur r*ven att ta tag i städningen ännu 😂 men tvätten är i full gång 👍

#7 - - Johanna Utterberg:

Åh sån fin mage! :)

#8 - - Amanda:

Så kul att läsa, och vilken fin mage!! :)

#9 - - Gabriella :

Såå Hilma fin!! Spännande att ännu en vecka passerat!!

#10 - - NICOLE:

Å kan tänka mig att det det blev annat med att sova i husvagn :( hoppas det är bättre nu

#11 - - Misstossequeen:

Svar: Haha jag orkade aldrig städa igår så känns som att jag får ta tag i det idag 😔😂

#12 - - Emelie Andersson :

Sv: det låter perfekt! :) ska bli så spännande! :) <3

#13 - - Alice:

Hoppas att allt kommer gå bra!!

#14 - - MALIN:

Vad spännande! Du ser jättefin ut! Kram

#15 - - Carolina Thoor:

Som vanligt. Lika intressant som vanligt! :D

Sv; jag förstår verkligen det!
Ja, jag hoppas verkligen på det. Känns betryggande då du vet hur det känns och så snart ska ni gifta er!
Ibland har jag en känsla av att det inte riktigt är Niclas vilja från början, utan han upprepar bara vad hans pappa säger. Hans pappa säger att det är onödigt att gifta sig och inget bra kommer ut ifrån det (notera att han har varit gift!) och helt plötsligt sa Niclas likadant. Skönt om han slutar lyssna på sin pappa :P

#16 - - NICOLE:

SV ja det hade vi absolut :) . ja men det brukar ju gå bra så vad skönt :)

#17 - - blondina:

Ja de var jättegott godis :) mina favoriter har jag ätit upp hihi ;)

Åh va ja hatar copycats, å ja garanterar om 2-3 dagar då blir de annat ljud i skällan HAHHAHA xD folk e roliga

#18 - - blondina:

Ja glömde ju att länka nya bloggen ;) hahaha

#19 - - blondina:

De kan ja tänka mig :) o kommer du upp någon gång tar vi en pizza å myser på :D

#20 - - Caroline:

Åh mysigt med magen!! :)

Upp